طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه و مجلسی با قارچ و سیب زمینی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی رژیمی , دستور پخت خوراک لوبیا چیتی با گوشت , khorak loobia chiti , o,vh; g,fdh djd

 

یکی از خوراک های معروف ایرانی است که مانند غذاهایی مثل حلیم گندم و عدسی بیشتر به عنوان صبحانه سرو می شود. این خوراک خوشمزه به حدی در میان مردم ایرانی محبوبیت دارد که در فروشگاه ها به صورت کنسروی به فروش می رسد اما تهیه آن در خانه بسیار مقرون به صرفه و راحت بود شما می توانید این خوراک خوشمزه را با قارچ نیز میل کنید. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خوراک لوبیا چیتی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خوراک لوبیا چیتی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خوراک لوبیا چیتی با پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

سیر۲ حبه
پیاز بزرگ۱ عدد
قارچ بزرگ۴ عدد
لوبیا چیتی۲ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
گوجه فرنگی۱ عدد
آبلیمو و روغن مایعبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله اول: آماده سازی لوبیا چیتی

ابتدا لوبیا چیتی را درکاسه ای میریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا چند ساعت خوب خیس بخورد بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهیم و چند مرتبه آب آن را بیرون بریزیم و آب مجددا داخل کاسه بریزیم. این کار به این جهت است که نفخ آن کاملا از بین برود و زودتر در زمان پخت آماده شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد می کنیم و تابه را روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پس از داغ شدن روغن پیازهای نگینی را در تابه ریخته و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا طلایی شوند بعد در بشقابی می ریزیم کنار می گذاریم.پوست سیرها را می گیریم و ریز خرد می کنیم داخل تابه ای که پیاز را سرخ کردیم می ریزیم و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم.

مرحله سوم: پخت خوراک لوبیا چیتی

سپس گوجه فرنگی را نیز می شوییم وخرد می کنیم و به سیر اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم. به میزانی تفت می دهیم که آب گوجه فرنگی کاملا تبخیر شده باشد و آنگاه لوبیا چیتی را آبکش می کنیم و به همراه رب گوجه فرنگی به مواد تابه می افزاییم و مخلوط می کنیم. در این مرحله اگر تابه تان گنجایش ۵ لیوان آب را ندارد مواد را در قابلمه ای می ریزیم و ۵ لیوان آب روی آن می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم به مدت ۳ ساعت لوبیا و مواد خوب پخته شوند.

مرحله چهارم: تفت دادن سیب زمینی

سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت مربع های کوچک خرد می کنیم و در تابه ای روغن میریزیم و حرارت را کم می کنیم تا داغ شود و سپس سیب زمینی های خرد شده را در روغن تفت می دهیم تا کمی پخته شوند،دقت کنید ما نمی خواهیم سرخ شوند. زمانی که ۲ ساعت از تایم پخت لوبیا گذشت سیب زمینی های نیم پز را به همراه نمک،فلفل و پیاز داغ به مواد می افزاییم.

مرحله پنجم: افزودن قارچ

قارچ ها را می شوییم و قسمت بالایی و ساقه قارچ را در زیر آب به آرامی میشوییم تا کاملا از گرد و غبار تمیز شود و روی تخته به هر مدلی که تمایل داریم خرد می کنیم ولی این نکته را فراموش نکنید که کمی برش ها بزرگ باشد بهتر است چون در خوراک لوبیا جلوه بیشتری دارد در آخر پس از برش دادن به مواد قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم: تهیه خوراک لوبیا چیتی

به مدت ۱ ساعت دیگر صبر می کنیم تا خوب خواک جا بیافتد.شما می توانید آبلیمو را الان اضافه کنید و یا در آخر پخت که این نیز به تمایل شما بستگی دارد. در آخر خوراک لوبیا شما آماده شده در کاسه ای بریزید و با لیموی تازه و نان نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت خوراک لوبیا چیتی 

  1. اگر زمان زیادی برای خیس کردن لوبیا ها ندارید روی آنها خیار قرار دهید تا نفخش گرفته شود.
  2. زمان پخت لوبیا بسته به زودپز بودن و دیر پز بودن لوبیا ها دارد.
  3. می توانید برای سرعت بیشتر در پخت لوبیا ها را با زودپز نیم پز کنید.
  4. اگر دوست دارید خوراک لوبیا شما لعاب دار شود ۱ ق غذا خوری آرد اضافه کنید.
  5. سبزیجات داخل لوبیا چیتی کاملا سلیقه ای می باشد می توانید سیب زمینی ها را سرخ کنید کنار خوراک سرو کنید و یا پوره کنید.
  6. مقدار افزودن فلفل ها در این خوراک به ذائقه شما بستگی دارد.
  7. از لوبیا چیتی درجه یک و مرغوب استفاده کنید.
  8. بجای آبلیموترش از سرکه نیز می توانید استفاده کنید.
  9. از اضافه کردن بیش از اندازه زردچوبه و رب خودداری کنید زیرا رنگ خوراک را تیره می کند.
  10. به دلخواه می توانید در تهیه خوراک لوبیا از عدس یا ماش نیز استفاده کنید.
  11. به دلخواه می توانید در تهیه خوراک لوبیا از یک عدد فلفل دلمه استفاده کنید.
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه و مجلسی با قارچ و سیب زمینی
4 (80.15%) 269 votes

  • سارا ۱ سال پیش

    سلام میخواستم بدونم دلیل اینکه گفتید پیاز داغ کنیم بعد از 2ساعت داخل خوراک بریزیم چیه و اگه از اول پیاز داغ و نمک و فلفل و زردچوبه رو داخل خوراک بریزیم چه فرقی داره؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      فرقی ندارد ولی بهتر است اجازه بدید لوبیا بپزه و بعد سیب زمینی و پیاز داغ را اضافه کنید

      پاسخ
    • مهدیه ۱۱ ماه پیش

      اینجوری بهتر لعاب میزنه

      پاسخ
  • پرستو ۸ ماه پیش

    سلام وقتتون بخیر لطفا پیج اینستاتونو بذارید وارد شم عزیزم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۸ ماه پیش

      سلام دوست عزیز پیچ نداریم عزیزم

      پاسخ