طرز تهیه کله جوش عدس با کشک پاستوریزه خیلی ساده و سریع

طرز تهیه کله جوش عدس

 

کالجوش یا کله جوش یکی از غذا های سنتی ایرانی اصل ایرانی می باشد که با چند قلم مواد تهیه می شود. این غذا از قدیم در میان ایرانی ها مرسوم بود و امروزه هنوز جزء غذا های با کشک و آب حبوبات یا صیفی جات تهیه می شود و با نان خشک و ترشی تیلت می شود و برای نهار یکی از بهترین گزینه ها می باشد. در بیشتر شهرها کله جوش مخصوص خودشان دارند مانند کله جوش اصفهانی یا کله جوش زنجانی یکی از محبوب ترین ها می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه کالجوش عدس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه کله جوش ترکی

 

مواد لازم

عدس۱ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۲ عدد
کشک۱/۲ لیوان
زعفرانبه دلخواه
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

 

همچنین ببینید: طرز تهیه کله جوش بادمجان

 

طرز تهیه کالجوش عدس

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید عدس را تمیز کنید و برای نیم ساعت خیس کنید تا بهتر پخته شود و بعد به همراه چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت درسته داخل قابلمه قرار دهید و بگذارید تا با عدس پخته شود. وقتی سیب زمینی پخته شد باید آن را از عدس جدا کنید و داخل یک کاسه قرار دهید و با گوشتکوب دستی یا قاشق خوب له کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

در ادامه باید پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز کنید و داخل تابه بدون افزودن روغن کمی تفت دهید تا آب پیاز کشیده شود و بعد روغن زردچوبه و زعفران اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شود و بعد سیب زمینی له شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب یکدستی بدست بیاید.

مرحله سوم: تهیه کله جوش عدس

در ادامه باید کشک پاستوریزه که نیازی دیگر به جوشاندن ندارد را به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید و کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و حالا ترکیب تهیه شده را به عدس پخته شده اضافه کنید و هم بزنید تا عدس به غلظت برسد می توانید این ترکیب را با نان تازه و ترشی برای شام یا نهار سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کله جوش عدس

  1. به دلخواه می توانید کمی نعنا خشک روی کله حوش بریزید.
  2. نمک کمتر بریزید زیرا خود کشک حاوی نمک است و ممکن است غذا شور شود.
  3. بجای فلفل سیاه می توایند از فلفل عنابی استفاده کنید.
  4. هرچقدر پیاز داغ این غذا بیشتر باشد خوشمزه تر می شود.
  5. اگر کشک پاستوریزه ندارید می توانید کشک را ابتدا بجوشانید و بعد به مواد اضافه کنید.
از
1
دیدگاه